Motocykle GASGAS. O co chodzi z tym "GAS GAS"?

INSPIRACJE

03/02/2021

Osobom interesującym się trialem motocyklowym raczej marki GASGAS nie trzeba przedstawiać. Wszystko za sprawą silnej specjalizacji producenta z Girony właśnie w tej dyscyplinie motorsporu. Zagorzali maniacy enduro mogą jednak podchodzić do GASGAS z pewną dozą niepewności, uznając markę za coś orientalnego z południa Europy. Dlatego dzisiaj postaramy się przybliżyć Wam nieco historię tego brandu o naprawdę bogatej tradycji!

OJCOWIE MARKI
Za marką GASGAS, która ma swoje korzenie w Hiszpanii stoi dwóch sprzedawców motocykli, mianowicie Narcis Casas i Josep Pibernat. W latach 70" XX prowadzili oni sprzedaż motocykli Butltaco w ofercie, której nie brakowało maszyn trialowych, tak mocno cieszących się popularnością na południu Europy, w tym właśnie w Hiszpanii. Marka nie wytrzymała jednak rynkowej konkurencji i kłopoty finansowe doprowadziły ją do upadku w roku 1979. Casas i Pibernat podjęli więc współpracę z inną marką jaką był ukierunkowana na motocykle enduro i trial marka SWM. Panowie nie trafiali jednak dobrze, bo SWM spotkał podobny los jak Bultaco. Doświadczeni Casas i Piberat nie mieli już ochoty na trzecią powtórkę z rozrywki i po SWM postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Znając się na temacie postanowili więc stworzyć własną markę motocyklową ukierunkowaną na motocykle terenowe. Początkowo w pierwszych latach trial, a następnie także enduro i cross

BO JEDNO „GAS” TO ZA MAŁO
Posiadając odpowiednie doświadczenie z zakresu mechaniki, znając rozwiązania konkurencji, którą do tej pory handlowali, a także dzięki doświadczeniu Casasa w z Enduro i trialu, konstruktorzy wiedzieli więc czego oczekują od motocykla. W tych duchu w Gironie zrodziła się marka „GAS GAS”. Nazwa pochodzi bezpośrednio z motorsportu. Do dzisiaj podczas dopingowania swoich ulubionych zawodników w Enduro, czy motocrossie, a także innych dyscyplinach motorowych można spotkać kibiców wykrzykujących „GAZU GAZU”, co ma na celu nic innego jak zmotywować zawodnika do jeszcze szybszej jazdy. Mówiąc inaczej, motywuje go do jeszcze solidniejszego „ODKRĘCENIA GAZU”. W języku polskim zrozumienie przekazu jaki przyświecał Casasowi i Pibernatowi nie stawi najmniejszego problemu!

 

 

PIERWSZY GAS GAS
Historyczna prezentacja pierwszego, motocyklowego dziecka Casasa i Pibernata miała miejsce w roku 1985. To właśnie wtedy na targach motocyklowych w Barcelonie zaprezentowano model GASGAS 325 Halley w wersji prototypowej, który do sprzedaży trafił rok później. Tak więc wraz z GASGAS 325 Halley 1986 rozpoczęła się trwająca do dzisiaj historia marki.

Producenci z Girony od początku ukierunkowani byli na motorsport. W przeciągu 7 lat marka doszła na sam szczyt w trialowym światku. Dzięki cechującym się doskonałymi rozwiązaniami technicznymi maszynom i będącym w fantastycznej formie Jordim Tarresem, marka z Jordim za sterami GASGAS Contact 250 w roku 1993 zdobyła pierwszy tytuł Mistrza Świata w rywalizacji rozgrywanej na świeżym powietrzu. Po tym sukcesie przyszły kolejne. Tarres ze swoim GASGAS triumfował także w roku 1994 i 1995! Zebrane przez niego doświadczenie pomogło dodatkowo rozwinąć trialową technologię GASGAS i wyrobić marce ogromne uznanie w tej części świata motorsporu.

Kolejne wielkie sukcesy marka odnotowała dokładnie 10 lat później. Tym razem przy pomocy Adama Ragi GASGAS zdominował rywalizację w Halowych Mistrzostwach Świata. Od 2003 do 2006 roku włącznie, Raga na swoim GASGAS TXT 300 zdobywał złoty puchar. Warto też dodać, że swoje triumfy w roku 2004 na GASGAS TXT święcił nasz rodak, Tadek Błażusiak, który w tym roku wywalczył tytuł Mistrza Europy w Trialu Motocyklowym.

Minione dwa lata tj. 2020 i 2019 to z kolei czas sukcesów Alberta Cabestany’ego, który w rywalizacji elektrycznych trialówek Trial-E Cup nie ma sobie równych.

ENDURO
Gdy Tarres w roku 1994 wiódł prym w trialu, tak Paul Edmonson za sterami enduro GASGAS zrobił Mistrza Świata w klasie 125 cm3. Dwa lata później ponownie zdobył mistrzostwo. Tym jednak razem już w klasie 250 cm3 2T. Rok 1999 to wygrana GASGAS i Petteri Silvána w 250 2T. Sukcesy w motorsporcie przełożyły się na rosnącą popularność oraz rozkwit marki w segmencie Enduro i zainteresowanie nią na europejskich rynkach, w tym bardzo mocno na rynku hiszpańskim. Skupiający się na silnikach dwusuwowych GASGAS, może pochwalić się bardzo udanymi konstrukcjami Enduro. Wśród nich bez wątpienia trzeba wskazać na GASGAS EC 300.

NOWY ROZDZIAŁ
Po ponad 30 latach obecności na rynku, w roku 2019 marka GASGAS stała się częścią przedsiębiorstwa austriackiego przedsiębiorstwa Pierer Mobility AG, dzięki czemu marka zyskała znaczące wsparcie, rozbudowaną sieć dealerską i może liczyć na dalszy rozwój. Produkcja motocykli off-roadowych odbywa się w Austrii, a trialowych w Gironie. Nowy rozdział już na przestrzeni pierwszych miesięcy przyniósł marce moc korzyści. GASGAS poza obecnością w Trialowych Mistrzostwach Świata, to teraz także silna obecność w Mistrzostwach Świata MX oraz wkroczenie do prestiżowej serii, czyli amerykańskiego AMA Supercrossu. Tam o trofeum wraz z GASGAS MC450F walczy Justin Barcia, a w rajdach terenowych robi to Laia Sanz z GASGAS RC450F. O bycie numerem w świecie Hard Enduro na zaawansowanym Enduro GASGAS EC 300 zawojuje natomiast Taddy Błażusiak. Sezon 2021 zapowiada się więc naprawdę „czerwono”!

Poprzedni artykuł Oskar Kaczmarczyk dołącza do GASGAS-SKLEP.PL. Dosiądzie nowego GASGAS EC300 2021!
Następny artykuł Pierwszy motocykl GASGAS wyjeżdża z naszego salonu!
Search engine powered by ElasticSuite